Miksi latinopop on taas trendikästä?


Puertoricolaisten Luis Fonsin ja Daddy Yankeen Despacito on noussut globaaliksi jättihitiksi sen jälkeen, kun Universalilla (oletettavasti) keksittiin lisätä kanadalainen Justin Bieber laulamaan sen kertosäe uudelleen. Nyt arvuutellaan, tulisiko siitä historian pitkäikäisin Yhdysvaltojen Hot 100 -listan ykkönen. Oma veikkaukseni: tulee. Suomen singlelistalla se on johtanut 14 viime viikosta 12 ja välillä taipunut pariksi viikoksi kakkoseksi.

Tällä hetkellä maailman kaksi suosituinta kappaletta Spotifyssa tulevat latinalaisesta Amerikasta: Despacito ja kolumbialaisen J Balvinin reggaetonjyrä Mi Gente. Maailmanlaajuisessa Spotifyn Top 50:ssä latinohittejä on peräti kahdeksan ja ne kaikki lauletaan pääosin espanjaksi.

Mistä tämä buumi on lähtöisin?

Yksi vastaus: ei mistään ja kaikkialta. Latinohittejä ja -hitintekijöitä on ollut kymmenien vuosien ajan ilman, että niiden takaa on voitu paikantaa erityisiä massailmiöitä: Macarena, Juanes, Shakira, Gloria Estefan, Enrique Iglesias, Ricky Martin, Santanan comeback, reggaeton-buumi 2004-05 (mm. Daddy Yankeen iso hitti Gasolina)… Erona nykyiseen on se, että esimerkiksi vuonna 1999 latinopopiksi miellettiin kaikki, jossa hivenen kuului ”spanish guitar” ja näkyi Jennifer Lopez ja ”la vida loca”, nyt latinalaisesta Amerikasta haetaan koko pakettia.

Toinen vastaus: striimaus. Internet-aikana globaalit ilmiöt leviävät nopeammin kuin koskaan, koska kuka tahansa voi muutamalla klikkauksella selvittää, mikä kappale on Kolumbian suosituin tai millaista musiikkia sikäläinen supertähti Maluma (kuva), jolla on 27,1 miljoonaa Instagram-seuraajaa, esittää. Toisaalta, striimauspalvelut ovat nykyisin merkittävä osa musiikin kulutusta myös väkirikkaassa latinalaisessa Amerikassa. Yksittäisistä maista listoilla näkyy enemmän kolumbialaisia, puertoricolaisia ja kuubalaisia kuin esimerkiksi meksikolaisia tai brasilialaisia artisteja.

On yksi tietty kappale, jota voi osoittaa sormella nykyisen latinovalloituksen uuden aallon aloittajaksi: espanjalaisen Enrique Iglesiasin ja kuubalaisten Descemer Buenon ja Gente De Zonan Bailando. Biisi ilmestyi vuonna 2014, sillä on tällä hetkellä KOLMATTA MILJARDIA Youtube-katselua ja noin 400 miljoonaa Spotify-kuuntelua.

Onko tämä kaikki vain valkoisen maailman tapa kertoa latinomaailmalle, että ”katsokaa, olemme suvaitsevaisia ja rakastamme popkulttuurianne” vai onko tosiaan niin, että popin raja-aidat ovat viimein kaatumassa yksi kerrallaan? 

Kaksi asiaa on varma: espanjan kieli ei ole koskaan ollut näin suosittua popmusiikissa ja nyt 44-vuotias jamaikalainen Sean Paul ei voinut elektropop-ajan has-beeninä vuonna 2009 kuvitellakaan, että olisi vuonna 2017 maailman kysytyimpiä artisteja.

Kommentit